منو

امکانات و تجهیزات

امکانات و تجهیزات باشگاه های ورزشی نقش بسزایی در روند فعالیت ورزشی شما دارند و عدم کیفیت تجهیزات باشگاه می تواند موجب پایین آمدن سطح کیفی تمرینات شما شوند…
اخبار سینمایی

جستجو آنلاین

مهردادیوسف نیا، با اشاره به این که پایه و اساس زندگی، فرهنگ، رفتار و دیدگاه هر انسانی را چگونگی آموزش تعیین می‌کند، خاطرنشان کرد: در عرصه سینما انتخاب مرکز آموزشی توسط هنرجو ربطی به زرق و برق مکان آموزشی ندارد بلکه محتوای آن است که از اهمیت درخور اعتنایی برخوردار است.

وی، که تجربه سال‌ها تدریس در سینما و فن بیان را در کارنامه فعالیت‌های ادبی و هنری خود دارد، به خبرنگار ایسنا در مازندران گفت: بدون هیچ تردیدی باید ریشه بسیاری از مشکلات موجود در سینما را در هنرستان‌ها، دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها جست‌وجو کرد. سوای کیفیت پایین تدریس هنر هفتم در مراکز آموزشی بیش‌تر کتاب‌ها و جزوه‌هایی هم که در اختیار هنرجویان و هنرآموزان قرار می‌گیرد به روز نیست و نیاز به بازنگری دارند.

مهردادیوسف نیا، که از پیشکسوتان سینمای آزاد بابل است، ادامه داد: این مقدمه را آوردم تا بهانه‌ای داشته باشم برای پرداختن به مبحث آموزش سینما. علاقه‌مندان به هنر هفتم می‌دانند که برای یادگیری دانش و فن سینما، سوای مراکز آموزشی دولتی که در حوزه هنری یا انجمن سینمای جوانان وجود دارد، مراکز آموزشی سینمایی خصوصی نیز در برخی از شهرهای کشور دایر شده که دارای مجوز تاسیس نیز می‌باشند. اما پرسشی که برای خیلی از علاقه‌مندان به سینما مطرح می‌شود این است که چه ارگان یا سازمانی بر چگونگی کیفی بودن دوره‌های آموزشی این گونه مراکز نظارت می‌کند؟ پرسش اساسی بنده هم این است که خروجی این آموزشگاه‌ها چیست؟

او بیان کرد: تا آن جا که من خبر دارم بیش‌تر مدرسان این مراکز از بازیگران سینما هستند؛ آن هم نه بازیگران ممتاز سینما. به باور بنده صرف بازی کردن در فیلم و حتی کارگردانی چندین فیلم سینمایی به هیچ وجه نمی‌تواند ملاک و معیاری برای مجوز تدریس باشد. زیرا مهارت در تدریس صرفا با تدریس به دست می‌آید نه بازیگری یا کارگردانی؛ همان گونه که هیچ مدرس بازیگری یا کارگردانی نمی‌تواند ادعا کند چون با مبانی آشنا است پس می‌تواند بازیگر یا کارگردان خوب سینما باشد. می‌خواهم توجه متولیان امر را به این نکته مهم جلب کنم که این دو مقوله از هم جدا است و لازم است به آن توجه خاص داشته باشند.

 یوسف نیا تاکید کرد: یک مدرس مجرب باید مجهز به ویژگی‌هایی مانند فن بیان، احاطه بر مطالب، شیوه برقراری ارتباط موثر با هنرجو، رفتاری در خور و مناسب سن هنرجو، به کارگیری زبان تن، تماس‌های چشمی درست و دیگر خصیصه‌های یک مدرس خوب را داشته باشد. در حالی که بیش‌تر مدرسان این مراکز یا سابقه بازیگری دارند یا کارگردانی. نکته مهم این جا است که شماری از آنان تحصیلات آکادمیک ندارند و به شیوه "خود آموز" بازیگر شده‌اند و در بحث تاثیرگذاری و تئوریک از دانش بالایی برخوردار نیستند. بنابراین بی‌شک هنرجو آن گونه که باید آموزش نمی‌بیند و راه درست را نخواهد پیمود.

طراحی و توسعه : محمد روشنیان